Planujesz zakup nieruchomości, znalazłeś już wymarzony dom i zastanawiasz się, jakie powinny być Twoje kolejne kroki? Sprawdź, jakich formalności musisz dopilnować, aby proces zakupu nieruchomości przebiegał sprawnie.
Jak sfinansować zakup domu lub mieszkania – gotówka czy kredyt hipoteczny?
To pierwsza decyzja, jaką musisz podjąć. Jeśli masz zgromadzony kapitał, który pozwoli Ci na samodzielne sfinansowanie inwestycji, to ominie Cię szereg formalności. A co w sytuacji, gdy potrzebujesz dodatkowego źródła finansowania? Z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny.
Spis treści:
- Jak sfinansować zakup domu lub mieszkania – gotówka czy kredyt hipoteczny?
- Wybierz doradcę, który zaproponuje najkorzystniejsze oferty i pomoże w wyborze banku
- Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, wybierając doradcę kredytowego?
- Jakich dokumentów od pracodawcy będziesz potrzebować, aby uzyskać kredyt hipoteczny?
- Wkład własny przy zakupie mieszkania – ile pieniędzy musisz wcześniej zgromadzić?
- Na jakie koszty notarialne należy się przygotować?
„Przez umowę o kredyt hipoteczny rozumie się umowę, w ramach której kredytodawca udziela konsumentowi kredytu lub daje mu przyrzeczenie udzielenia kredytu zabezpieczonego hipoteką lub innym prawem związanym z nieruchomością mieszkalną (...)”.
Gdy zdecydujesz się na kredyt hipoteczny, możesz skorzystać ze standardowej oferty banków lub wybrać kredyt udzielany na preferencyjnych warunkach. W sytuacji, kiedy planujesz zakup swojego pierwszego mieszkania lub domu i nie masz jeszcze ukończonych 45 lat, możesz skorzystać z programu Bezpieczny Kredyt 2%.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz we wpisie: Program Bezpieczny kredyt 2% - co warto o nim wiedzieć?
Wybierz doradcę, który zaproponuje najkorzystniejsze oferty i pomoże w wyborze banku
Różnorodność ofert banków w zakresie udzielanych kredytów hipotecznych sprawia, że samodzielny wybór najkorzystniejszego rozwiązania jest nie lada wyzwaniem. Jeśli zależy Ci na tym, aby precyzyjnie zorientować się we własnej sytuacji finansowej i uzyskać informacje o ofertach dopasowanych do Twoich potrzeb i możliwości, rozważ pomoc doświadczonego doradcy kredytowego.
„Usługi doradcze – przedstawianie rekomendacji konsumentowi przez kredytodawcę, pośrednika kredytu hipotecznego lub agenta w odniesieniu do co najmniej jednej umowy o kredyt hipoteczny, stanowiące usługę odrębną od udzielenia kredytu hipotecznego i od czynności pośrednictwa kredytu hipotecznego”.
Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, wybierając doradcę kredytowego?
Wiedza, doświadczenie i dostępność dla klienta – to cechy, które powinien mieć dobry doradca kredytowy. Zanim zdecydujesz się na współpracę z konkretną osobą, sprawdź jej kwalifikacje – możesz np. podpytać o certyfikaty wydawane m.in. przez Związek Firm Doradztwa Finansowego lub Związek Banków Polskich.
Zależy Ci na tym, aby znaleźć doświadczonego doradcę kredytowego, który przygotuje dla Ciebie zestawienie najkorzystniejszych ofert kredytów hipotecznych? Skorzystaj z pomocy specjalistów, z którymi współpracujemy!
Jakich dokumentów od pracodawcy będziesz potrzebować, aby uzyskać kredyt hipoteczny?
Zanim bank udzieli Ci kredytu hipotecznego, musi zweryfikować Twoją zdolność kredytową. Będzie do tego potrzebował szeregu różnych dokumentów. Oprócz dokumentacji nieruchomości i dokumentów potwierdzających Twoją tożsamość do wniosku o udzielenie kredytu hipotecznego musisz dołączyć także dokumenty dotyczące Twojej aktualnej sytuacji finansowej.
Jeśli jesteś zatrudniony na podstawie umowy o pracę, przygotuj m.in. wypełnione na druku bankowym zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu oraz świadectwo pracy lub umowę o pracę. Potrzebny może okazać się również wyciąg z rachunku bankowego, na który wpływa Twoje wynagrodzenie, a także zaświadczenie z ZUS o wysokości podstawy, od której są odprowadzane składki na ubezpieczenie oraz PIT-37 za ostatni rok (lub dwa lata).
Dokumentację na temat wysokości dochodów muszą zgromadzić nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, lecz także potencjalni kredytobiorcy zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych. W takiej sytuacji będziesz potrzebować m.in. zaświadczenia o zatrudnieniu i dochodach, wyciągów bankowych z konta, na które wpływa wynagrodzenie, kopie zawartych umów zlecenia lub umów o dzieło i deklaracji podatkowej PIT-37 za ostatni rok (lub dwa lata).
Wkład własny przy zakupie mieszkania – ile pieniędzy musisz wcześniej zgromadzić?
Co do zasady, jeśli chcesz otrzymać od banku kredyt hipoteczny, musisz dysponować wkładem własnym. Jest to kapitał stanowiący 10–20% wartości nieruchomości.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której planujesz zakup swojego pierwszego domu lub mieszkania. Jeśli masz zdolność kredytową, jednak nie zgromadziłeś kapitału na wkład własny, możesz skorzystać z programu Mieszkanie bez wkładu własnego. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
Na jakie koszty notarialne należy się przygotować?
Zgodnie z obowiązującym prawem, umowa sprzedaży nieruchomości musi mieć formę aktu notarialnego.
Jednym z dodatkowych kosztów, na jakie warto się wcześniej przygotować (oprócz opłat za założenie księgi wieczystej, wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej czy odpis aktu notarialnego), jest taksa notarialna. Jej maksymalna wysokość została określona w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
„Maksymalna stawka wynosi od wartości:
- do 3 000 zł – 100 zł;
- powyżej 3 000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3 000 zł;
- powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł;
- powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł;
- powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł;
- powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł;
- powyżej 2 000 000 zł – 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500 zł”.
Szukasz wymarzonego domu w zabudowie szeregowej? Sprawdź nasze najnowsze realizacje: Świerkowe Bielany i Nowe Karwiany.